27 Åžubat 2021 Cumartesi

Türk Halı Sanatı

 

  • Türk Halı Sanatı çıkmış Bütünleme Soruları (Åžubat 2021) sayfanın en sonunda!
1. BÖLÜM / Türk Halı Sanatı Ders Notu:

  • Erken Devir Türk Halıları
  • Pazırık Halısı- Erken Devir Türk Halısı - M.Ö 5.-3.yy – Asya Hunları bölgesinde - Günümüzde St. Petersburg Hermitage Müzesi’nde sergilenmektedir. 1.89 x 2 m. Boyutlu çok ince yünden Gördes düğümü ile dokunmuÅŸtur. Süvari figürlerinden geniÅŸ bordür, geyik figürlerinden ikinci geniÅŸ bordür, grifonlardan bir iç ve bir dış dar bordür, zeminde 24 kare halinde haçvari çiçeklerden oluÅŸur. Dıştan içe doÄŸru ilk geniÅŸ bordürde yer alan atlı süvari figürleri, dıştan içe doÄŸru 2. geniÅŸ bordürde yer alan boynuzlu yabani geyik motifleri, orta zeminde 24 kareye bölünmüş dört yöne açılan bitki motifleri detayı, kırmızı zemin üzerine beyaz, sarı ve mavi renklerin hakim olduÄŸu dama tahtasına benzer bir örnek göstermektedir.
  • DoÄŸu Türkistan’da Bulunan Halılar
  • Fustat’ta (Eski Kahire) bulunan 9. Yüzyıl Abbasi Devri Halıları


2. BÖLÜM / Türk Halı Sanatı Ders Notu:

  • 13. yy. Anadolu Selçuklu Halıları
  • 1.Grup Selçuklu Halısı/Konya Halıları
  • Türk Halı sanatının düzenli ve sürekli geliÅŸmesinde en önemli yeri Anadolu Selçuklularının merkezi Konya’da bulunan Selçuklu halıları almaktadır. Bu halılar, Türk halı sanatında, 13. Yüzyıldan 19. Yüzyıla kadar uzanan zincirin ilk büyük halkasını meydana getirirler. Dünya halı sanatı tarihinde hakiki ‘’Gördes-Türk’’ düğümü tekniÄŸinde yapılmış halılar olarak uzun zaman yer almış olan bu halılardan 8’i 1905 yılında Alman konsolosu Loytvet ile F.R. Martin tarafından Konya Alaaddin Cami’nde keÅŸfedilmiÅŸtir. Bu gün zengin halı koleksiyonuna sahip Ä°stanbul Türk ve Ä°slam Eserleri Müzesinde sergilenmektedir. Üçü bütün halde ve çok yıpranmış, büyük boy halılardır. DiÄŸer üçü küçük boyda halılardan kalma büyük parçalar, iki tanesi de büyük halılardan kalma çok küçük parça halinde olup toplam sekiz parçadır.
  • 1.Büyük Halı; Selçuklu halıları içinde Konya halıları adını alan grubun en muhteÅŸem örneÄŸi- Bütün halde ki en büyük Konya Halısı – 13. Yy. Selçuklu Halısı – Konya Alaaddin Cami – Ä°stanbul Türk Ä°slam Eserleri Müzesi -  2.85 x 5.50 m ölçülerinde – Açık kırmızı zemin üzerine koyu kırmızı renkte baklavalar, kaydırılmış eksenler üzerinde sonsuza doÄŸru sıralanmıştır. Baklavaların uçları kanca ÅŸeklinde kıvrılmıştır. Halının en etkili kısmı bordürdür. Esas bordür çok geniÅŸ olup, koyu mavi renk zemin üzerine  açık mavi renkte, iri dik hatlı kufi harflerle yapılmış bir yazıyı taşır. Esas bordür iç ve dış taraftan, içinde küçük sekiz köşeli yıldız dolgular olan küçük sekiz köşeli yıldız dolgular olan küçük karelerin sıralandığı bir iç bordürle çevrelenmiÅŸtir.

  • 2. Büyük Halı; Konya Halısı – 13. Yy. – Selçuklu Dönemi - 3.20 x 2.40 m boyutunda – Ä°stanbul Türk Ä°slam Eserleri Müzesi – Koyu mavi zemin üzerinde açık mavi renkte sekiz köşeli yıldızların, kaydırılmış eksenler üzerinde çifte ince ÅŸeritlerle haçvari birleÅŸmesinden meydana gelmiÅŸtir. Yıldızların ortasında kırmızı renkte sekiz köşeli yıldız dolgular vardır. Halının bordürü karakteristik kufi yazılı bordürlerdeki bir geliÅŸme safhasına iÅŸaret eder. Esas bordürde koyu mavi zemin üzerine kırmızı renkte sekiz köşeli yıldız dolgulu bir kare ve bunun kenarlarının ortasından iki tarafa doÄŸru kanatvari çıkan kufi harflerin uçları görülür.
  • 3. Büyük Halı; Konya Halısı – 13. Yy. – Selçuklu Dönemi – 6.08 x 2.46 m  boyutunda – Ä°stanbul Türk Ä°slam Eserleri Müzesi – Selçuklu halıları içerisinde ebadı ile en büyük – Samani sarı renk zemin üzerine kırmızı renkte sekizgenler sıralanmıştır. Bordür nispeten dar olup kırmızı zemin üzerine beyaz renkte kufi harflerin çifter kancalı bir düğümle birleÅŸmesinden meydana gelmiÅŸtir.
  • 4. Konya Halısı / 13. Yy.- Selçuklu Dönemi – 2.30 x 1.14 m Küçük boyda – Türk Ä°slam Eserleri Müzesi – GeniÅŸ olan esas bordürde çiçekli kufi yazının geliÅŸmesi daha da belirginleÅŸmiÅŸtir. Esas bordürde kırmızı zemin üzerine mavi renkte sekiz köşeli bir yıldız ve bundan yaprak ÅŸeklinde çıkan kufi harflerin başı görülür.
  • 5. Konya Halısı; Parça halindeki diÄŸer bir örnek Konya Halısı – 13. Yy. – Selçuklu Dönemi –  Türk Ä°slam Eserleri Müzesi - 1.83 x 1.33 m. ölçülerindedir – Açık sarı zemin üzerine koyu mavi kancalı baklavalar sıralanmıştır. Esas bordür çok geniÅŸ olup açık kırmızı zemin üzerine, koyu kırmızı renkte iri kufi yazıyı taşır. Koyu kırmızı renkte iri kufi yazının harf baÅŸları dik üçgen ÅŸeklinde olup kancalarla dolguludur. Çevresi kahverengi ile konturlanmıştır.
  • 6. Konya Halısı; Selçuklu Halısı Konya – 13. Yy. – Ä°stanbul Türk Eserleri Müzesi - Konya halıları grubundan diÄŸer bir örnek muhtemelen çok büyük bir halının parçası olmaldır. 0.74 x 1.91 m boyutlarındadır. Bir camekan içinde korunmaktadır. Koyu mavi zemin üzerine açık mavi ince uzun ve yukarıya doÄŸru kıvrılmış kancalarla çevrili altıgenlerin sıralaması görülür. Altıgenin içinde ‘’S’’ ÅŸeklinde kırmızı bir dolgu vardır. Esas bordürde kırmızı zemin üzerine beyaz iri arkaik kufi yazı görülür.
  • 7. Konya Halısı; Büyük bir halıdan çok küçük bir parça halinde kalmış olduÄŸu geniÅŸ bordürden anlaşılan ve cam çerçeve içinde muhafaza edilen 0.17 x 0.77 cm boyutlarındaki bu halıda daha geliÅŸmiÅŸ bir geometrik kompozisyon görülür. Koyu mavi zemin üzerine açık mavi renkte olup, ortası sarı dolgulu kancalı baklavalar ve bunun etrafında altıgen bir çerçeve yapan ve içlerinde ‘’S’’ biçiminde dolguları olan yassı altıgenler ve eÅŸkenar dörtgenlerin birleÅŸmesinden meydana gelmiÅŸ bir kompozisyon görülür.
  • 2. Grup Selçuklu Halısı / BeyÅŸehir Halıları
  • Anadolu Selçuklu Halılarının Konya’da bulunana örneklerin dışında 1930 yılında BeyÅŸehir EÅŸrefoÄŸlu Cami’nde bulunanlarla birlikte sayıları artar. Riefstahl tarafından üç parça halı teknik ve desen özellikleri açısından Konya’daki örneklerine benzer. Bu halılardan ikisi bugün Konya Mevlana Müzesi’nde bulunmaktadır.
  • BeyÅŸehir – 13. Yy sonu – Selçuklu Halısı – 1.70 x 2.54 ölçülerinde – Konya Etnografya Müzesi – Koyu mavi zemin üzerine açık mavi renkte sonsuza doÄŸru sıralanan baklavalar görülür. Baklavaların sadece karşılıklı iki ucundan iki tarafa doÄŸru kıvrılan çengeller çıkar. Ortalarında sekiz köşeli yıldız dolgu vardır. Çok azı görülebilen bordürün arkaik kufi yazısı olduÄŸu anlaşılmaktadır.
  • 2. BeyÅŸehir Halısı – 13. Yy sonu – Konya Etnografya Müzesi - 0.49 x 1.16 m’lik çok küçük bir parça halinde kalmış olan diÄŸer BeyÅŸehir halısında ise Konya’daki bir örneÄŸin zemin deseni aynen fakat açık zemin üzerine koyu kırmızı olarak yapılmıştır.
  • 3. BeyÅŸehir Halısı – 14. Yy. başı – Selçuklu Halısı – Ä°ngiltere, Richmond, Keir Koleksiyonu -  Çok büyük boyutlarda olduÄŸu ve uzun zaman kayıp olduÄŸu bilinmekteydi. Halı sadece Riefstahl’ın yayınındaki resimlerden tanınıyordu. Ä°ngiltere’de özel bir koleksiyonda (Keir Koleksiyonu) bulunan parça 1971 yılında satın alınmıştır. Halının diÄŸer parçası ise Kopenhag’da David Samling Müzesi’ndedir. Halının zemininden ve bordüründen bir parça kalmıştır. Koyu mavi zemin üzerine açık mavi renkte usluplanmış çiçek motifleri dik bir desen üzerinde bir saÄŸa bir sola dönerek sıralanmıştır. Çiçeklerin uçları kanca ÅŸeklinde kıvrılmıştır. Bütün desen beyaz renkte bir ÅŸeritle konturlanmıştır. GeniÅŸ olan bordürde stilize edilmiÅŸ iri kufi bir yazı uzanır. Selçuklu halıları içinde geometrik motiflerden tamamen bitkisel motiflere doÄŸru geliÅŸmeyi gösteren bu halı 14. Yy tarihlendirilir.
  • 3. Grup Selçuklu Halısı/ Fustat (Eski Kahire)'de Bulunan Selçuklu Halı Parçaları
  • 13.yy dan itibaren Türk halılarının diÄŸer ülkelere ihraç edildiÄŸini bildiren kaynakların doÄŸruluÄŸunu Fustat’ta bulunan halı parçaları istpatlamaktadır. Mısır’da Fustat’ta 1935-36 yıllarında yapılan kazı ve araÅŸtırmalarda 13. 14. Ve 15. Yy ait irili ufaklı halı parçaları bulunmuÅŸtur. Yayını yapılan halı parçaları 29 tanedir. Bugün Ä°sveç müzelerinde ve özel koleksiyonlarda bulunmaktadır. Lamm tarafından yayınlanan halılardan 7’si Selçuklu halıları grubuna girmektedir. Sert yünden, Gördes düğüm tekniÄŸi ile yapılmış olan bu halılar hem teknik hem de desen özellikleri bakımından Konya halıları ile benzerler. Bir örnekte açık kırmızı üzerine koyu kırmızı renkte kancalar arasına yerleÅŸtirilmiÅŸ açık mavi baklavalar alternatif eksen üzerinde sıralanmıştır. İçlerinde koyu mavi dolgular vardır. Selçuklu Halısı – Fustat Kazılarında bulunan – 13 .yy sonu – Stochholm National Museum
  • 13. yüzyıl Anadolu Selçuklu Halıları Tam ve Parça halinde 18 adettir.
  • 1.Konya Halıları ( 8’i Konya Alaaddin Cami ve Türbesinde bulunanlar) Günümüzde Ä°stanbul Türk ve Ä°slam Eserleri Müzesi’nde sergilenmektedir.
  • 2.Grup BeyÅŸehir Halıları ( 3’ü BeyÅŸehir EÅŸrefoÄŸlu Cami’nde bulunanlar) Konya Mevlana Müzesi ve Londra özel koleksiyonda )
  • 3.Grup Fustat ( Eski Kahire )Kazılarında çıkan 7 adet parça halinde halı
  • Bu 18 halının teknik ve dekoratif özellikleri ortak bir karaktere sahip olmalarına raÄŸmen detaylarda farklılık gösterirler.Hepsinin Gördes düğümü  ile ve sadece yün malzeme kullanılarak yapılmış olmaları ortaktır. Geometrik motifler veya geometrik bir usluplaÅŸmaya uÄŸramış bitkisel motifler özellikle kufi yazılı bordürleri ortak desen özellikleridir. Bugüne kadar Selçuklu halıları adı altında toplanan 18 halı 13.yüzyılda Anadolu halılarının zenginliÄŸini ortaya koyacak niteliktedir.Karakteristik motifler daha sonraki yüzyıllardaki halılarda da çeÅŸitli kompozisyonlar içinde karşımıza çıkmaktadırlar.Özellikle kufi yazılı bordürlerde,sekiz köşeli yıldızlar,kancalı geometrik ÅŸekilli motiflerde olduÄŸu gibi.

3. BÖLÜM / Türk Halı Sanatı Ders Notu:

  • Hayvan Figürlü Halılar (14.yy başı – 15.yy sonu)
  • 14. Yüzyılın başından itibaren Selçuklu halıları yanında ikinci bir grup halı ortaya çıkar. Ä°lk defa Avrupalı ressamların eserlerindeki halı tasvirlerinde tanınmış, daha sonra bu halıların orjinallerinin bulunması ile halıların tarihlendirilmesi saÄŸlanmıştır. Tablolarda görülen hayvan figürlü halılar, 14. Yüzyıl başından 15.yüzyıl sonuna kadar tarihlendirilir. Hayvan figürlü halılar da genellikle zemin küçük veya büyük karelere bölünmüştür. Karelerin içlerine sekizgenler yerleÅŸtirilmiÅŸ, bunlarında içleri stilize hayvan figürleri ile dolgulanmıştır. Stilize hayvan figürleri durumlarına göre; Heraldik (arma, bayrak, mühür, unvan vs. inceleyen bilim dalı) durumda tek hayvanlar (çift baÅŸlı kartal örn.) Bir aÄŸacın iki tarafında birer kuÅŸ figürü olan halı tasvirleri, geometrik alanların içine tek kuÅŸ veya dört ayaklı bir hayvanla dolgulanması yada çift hayvan yerleÅŸtirilmesi olduÄŸu gibi ileri aÅŸamada mücadele halindeki hayvan figürleri görülür. Ä°lk bulunan hayvan figürlü halı Ming Halısı adını alır. Orta Ä°talya’da bir kilisede bulunup sonra Roma’da bir antikacıya satılmıştır. 1890’da Wilhelm von Bonde tarafından Berlin Müzesi için satın alınmıştır. Daha sonra buna benzeyen diÄŸer bir halı Ä°sveç’in ücra bir köşesinde Marby köyü kilisesinde bulunmuÅŸ, Fustat’ta (Eski Kahire) baÅŸka hayvan figürlü halı parçalarının ele geçirilmesi ile hayvan figürlü Anadolu halılarının çok geniÅŸ bir ihraç alanı olduÄŸunu ortaya çıkarmıştır.
  • Ming Halısı
  • Ejderle (Dragon) Zümrüd-ü Anka (Phoenix) mücadelesini canlandıran bir hayvan halısıdır. Zemin iki büyük kareye bölünmüş, köşeler çengellerle düzlenerek sekizgen hale getirilmiÅŸtir. Bu bölümler içinde kompozisyon iki defa tekrarlanmaktadır. Stilize edilerek, dekoratif bir biçime girmiÅŸ olan ejder ve anka kuÅŸu Çin’de özellikle Ming Hanedanlığı dönemi eserlerinde görüldüğünden bu halıya ‘’Ming’’ halısı adı verilmiÅŸtir. Aynı kompozisyona sahip halıları tasvir eden resimlerin 15. Yüzyılda özellikle Floransa Ekolü sanatçıları tarafından yapıldığı görülür.
  • Ejder ve Zümrüd-ü Anka KuÅŸlu Halı – Ming / Bode Halısı – 15. Yy – Berlin Ä°slam Sanatı Müzesi
  • Marby Halısı – 15.yy başı -Stockholm Devlet Tarih Müzesi – Marby halısı, bu grubun en önemli örneÄŸidir. Halıda zemin iki dikdörtgene ayrılmış, ortalarına birer sekizgen yerleÅŸtirilmiÅŸtir. Sekizgenlerin ortasına stilize edilmiÅŸ bir aÄŸacın iki yanına birer kuÅŸ figürü iÅŸlenmiÅŸtir.
  • Ä°stanbul Vakıflar Halı Kilim Müzesi – 15.yy sonu – Sekizgenlerin bölümlenmesi aynı olmakla beraber içlerindeki daha zengin bir kompozisyon vardır. Esas motif bir aÄŸacın iki tarafında birer kuÅŸtur.
  • Horozlu Halı – 15.yy sonu – Konya Mevlana Müzesi – Usluplanmış horozu andıran figürler dörderden on sıra halinde bütün halı boyunca dizilmiÅŸtir. Renkler beyaz, mavi ve mordur. Ãœzerlerinde renkli benekler ve köşeli ‘’S’’ kıvrımlar vardır.
  • Küçük parça – 15. Yy sonu- Ä°stanbul Türk Ä°slam Eserleri Müzesi – Küçük parça halindeki halının ortasındaki sekizgen içinde çok stilize edilmiÅŸ iki ejder karşılıklı gelerek altıgeni meydana getirmiÅŸlerdir. İçine stilize edilmiÅŸ dört kuÅŸ figürü konmuÅŸtur. Konya Alaaddin Cami’den getirilmiÅŸtir.
  • Crivelli Halısı / Yıldızı

  • Hayvan figürlü halılar grubuna sokabileceÄŸimiz önemli bir halı tipi resimlerinde yer aldığı için ressamın adı ile literatüre geçmiÅŸ olan ‘’Crivelli’’ Halısı ya da ‘’Crivelli yıldızı’’dır. Ä°talyan Venedikli ressam Carlo Crivelli 1482-1486 tarihlerinde resmettiÄŸi Londrea National Galeri’de bulunan Müjde (TebÅŸir) sahnesindeki resminde üç halı görülür. Bunlardan arkadaki balkondan sarkan halıda, 12 köşeli bir yıldız içindeki köşeli bölümlerde, ilk hayvan figürlü halılarda görülen stilize kuÅŸlar ve dört ayaklı stilize çifte hayvan figürleri yer alır.

  • Crivelli halısı – 15-16.yy başı, BudapeÅŸte Dekoratif Sanatlar Müzesi yarım olan sarı zeminde, Crivelli yıldızından iki yıldız yer almaktadır. Yıldızların kollarında benzer hayvan figürleri görülmektedir.

  • Crivelli Yıldızlı Seccade – 16. Yy sonu – Sivrihisar -Kırmızı bir zemin üzerine içinde hayvan figürleri ile tek Crivelli yıldızı (madalyonu) görülmektedir. Bu yıldızın benzerlerine 19. 20. Yy. Anadolu yörük halılarında rastlanılmaktadır.
  • Bergama Halısı – 18. Yy  - Ä°stanbul Vakıflar Halı Kilim Müzesi
  • Heinrich Kirchheim Koleksiyonu – Halı üstten eksik olup aynı örnek tekrarlamıştır. Kufi bordür çok belirgindir. Esas figür uzun bir dikdörtgen biçiminde iç içe iki hayvan gösteriyor. Hayvan figürü başı saÄŸa dönük, kuyruÄŸuda kanca biçiminde kıvrılmaktadır. Karın boÅŸluÄŸuna sarı zemine kırmızı renkte üç ayaklı küçük bir hayvan yerleÅŸtirilmiÅŸtir.
  • Çagan eski hayvan halısı 12. 14. Yy – Newyork Metropolitan Müzesi – Bu halı Nepal’de Fred Çagan tarafından satın alınmıştı. Halıda iki çift büyük lacivert hayvan figürü karşılıklı olarak yer alır. İç içe hayvanların yüzleri yukarıya dönüktür. Hayvanların üç bacağı yere basıyor.

4. BÖLÜM / Türk Halı Sanatı Ders Notu:

  • Ä°lk Osmanlı Halıları

  • 14.-15. Yy’larda geliÅŸmesini gördüğümüz hayvan figürlü halıların yanısıra, bir grup halı daha görülmektedir. Bu halılarda da zemin karelere bölünmüştür. Ancak içlerinde stilize hayvan figürleri yerine geometrik motif yerleÅŸtirilmiÅŸtir. 14.yy baÅŸlarına ait Avrupa resimlerinde ilk örneklerine rastladığımız bu halılar, daha sonra geliÅŸecek ve literatüre ‘’Holbein Halıları’’ adını alacak olan bir grubun öncülerini teÅŸkil ederler. Geometrik ve sonraları geometrik bir stilizasyona uÄŸratılmış bitkisel motifli dolguların yer aldığı Hobein Halıları, Alman ressam Genç Hans Holbein’in tablolarında görüldüğü için belkide bir halı tüccarı tarafından verilmiÅŸ bir isim olmalıdır. Bu isimlendirme hatalıdır. Çünkü Holbein bu gruba giren sadece iki tip halıyı resmetmiÅŸtir. Buna karşılık bu gruba giren halılar Holbein’den çok önce 15.yy’da Ä°talya’da özellikle Assisi (Giotto) ve Floransa ekolünün ressamları tarafından tasvir edilmiÅŸlerdir. Bu halı grubu dört tip içinde geliÅŸme gösterir. I. Tip-Holbein, II-Tip Holbein (Lotto Halıları), III-Tip Holbein, IV-Tip Holbein

  • I.Tip Holbein Halıları

  • Zemin küçük karelere bölünmüştür. Karelerin içine etrafı düğümlü ÅŸeritle konturlanmış bir sekizgen yerleÅŸtirilmiÅŸtir. İçlerinde küçük bir sekizgen ortasında sekiz köşeli bir yıldız dolgu vardır. Karelerin birleÅŸtiÄŸi köşelerde ise çatallı rumi çiftlerinden meydana gelen bir baklava ÅŸekli yer almıştır. Baklavanın içinde dört yana açılan birer palmet vardır.

  • BeyÅŸehir EÅŸrefoÄŸlu Cami’nden – Proto Holbein Halı – 15.yy – Konya Mevlana Müzesi – 1932’de Riefstahl tarafından BeyÅŸehir EÅŸrefoÄŸlu Cami’nde bulunan halı sonraları Holbein adı ile tanınan halı tiplerinin öncüsü olarak kabul edilir. Halı koyu mavi zemin üzerine büyük karelere bölünmüş ortalarına etrafı bir sarı, bir mavi ÅŸeritle çevrilmiÅŸ kırmızı renkte baklavaya yakın iri bir sekizgen madalyonlar yerleÅŸtirilmiÅŸtir.
  • Küçük Örnekli I Tip Holbein Halısı – 16 .yy başı – Ä°stanbul Türk Ä°slam Eserleri Müzesi
  • I.tip Holbein Halı - Ressamı bilinmiyor - 1604 tarihli - Londra National Portrait Galeri - The Somerset House Conference. Ä°spanyollar ve Ä°ngilizler arasındaki 20 yıl süren savaÅŸ, 1604'de bir barış antlaÅŸması ile biter. Bu antlaÅŸmanın kutlandığı düşünülen tablonun merkezinde uzun masanın üstünü örten küçük örnekli Holbein tipi halı dikkati çeker. Tarihsel anın güzel bir tanığı olarak küfi bordürü ile halı çok canlı ve ayrıntılı resmetmiÅŸtir.
  • Somerset House; Somerset Malikanesi Konferans, Londra Ulusal Portre Galeri'sinde çaÄŸdaÅŸ bir kopyası olan tablo, Ä°spanyollar ve Ä°ngilizler arasında 20 yıl süren savaşın bitmesiyle (20 AÄŸustos 1604) imzalanan barış antlaÅŸmasının kutlanmasını konu aldığı düşünülmektedir. Orjinal tablo bugün Grinvic Londra Ulusal Deniz Müzesi'nde bulunmaktadır.
  • I. Tip Holbein Halısı - 16.yy sonu - Newyork Metropolitan Müzesi
  • I. Tip Holbein Halısı - 15.yy. sonu 16.yy. başı - Strasburg Rohan Sarayı
  • I. Tip Holbein Halısı - Halının çok deÄŸiÅŸik ve nadir bir örneÄŸi - Londra Keir Koleksiyonu
  • I. Tip Holbein Halısı - 16. yy. başı - 17. yy. - 1.60 x 2.40 m - Ä°stanbul Vakıflar Halı Kilim Müzesi
  • I. Tip Holbein Halısı - 16.yy. ortaları - BudapeÅŸte
  • I. Tip Holbein Halısı - 16.yy. - Geometrik Desenli Anadolu Halısı - Türk Ä°slam Eserleri Müzesi
  • II. Tip Holbein (Lotto) Halıları
  • 15.yy. sonunda bir baÅŸka halı tipi tablolara girer. Holbein grubunun bir uzantısı olarak da yorumlanan bu tip, adını bir baÅŸka Rönesans ressamından, Lorenzo Lotto'dan (1480-1556) alır. Genellikle kırmızı zemin üzerine koyu konturla çevrili sarı gevÅŸek sekizgen ve onları birleÅŸtiren arabesk dolgulardan oluÅŸan kompozisyonda sekizgenler, bitkisel forma dönüşmekte, sarmaşık yaprağını andıran uzantılar palmetleri birbirine baÄŸlamaktadır. Aynı motifin tekrarı ile bir sonsuzluk görüntüsü ve halının istenilen ölçüde küçülüp büyümesi mümkün olmaktadır. Erken dönem Lotto halılarında görülen kufi bordür daha geç tarihlerde yerini Çin bulutu veya kıvrım dal içeren kompozisyonlara bırakmaktadır. Lotto halıları boyutları ve orantıları deÄŸiÅŸerek de olsa 17.yy sonuna kadar üretilmiÅŸtir.
  • I. Tip Holbein halılarında görülen ÅŸemayı genel olarak koruyan II.tip holbein halısıda farklı olarak bitkisel motifler hakimdir. Konturları tamamen kaybolmuÅŸ sekizgenler ve dört kollu baklavalar ilk Holbein'lardaki karakterini kaybederek belirsiz kontürlü rumilerle palmetlerin ince saplarla gevÅŸek olarak ve simetrik bir ÅŸekilde birbirine baÄŸlanmasından doÄŸmuÅŸtur. Altta ve üstteki diÅŸli üçgen yapraklar da yeni ortaya çıkan motiflerdir. ÇoÄŸu kırmızı zemin üzerine sarı, bazen koyu mavi üzerine sarı rumi palmet kompozisyonudur. Holbein'nın tablolarda hiç resmetmediÄŸi bu halılar Venedikli ressam Lorenzo Lotto'nun resimlerinde birkaç defa görüldüğü için son yıllarda Lotto halıları olarak tanınmaya baÅŸlamıştır. Lotto'dan önce 1516'dan baÅŸlayarak birçok Ä°talyan resminde, Portekiz resminde, yüzyılın ikinci yarısında Kuzey Avrupa ve Ä°ngiliz resminde bu tip halı tasvirleri görülür.
  • II. Tip Holbein veya Lotto Halısı Deseni; Åžema bakımından birinci tipin aynısıdır. Karelerin içine sekizgen yerleÅŸtirilmiÅŸ, kesiÅŸen köşelerde ise baklavalar yer almıştır. Ancak geometrik motiflerin yerine tamamen bitkisel motifler geçmiÅŸtir. Sekizgenler stilize edilmiÅŸ tam ve yarım palmet ve rumi çiftlerinin karşılıklı ince saplarla birleÅŸtirilmesiyle meydana gelmiÅŸtir.
  • Hollanda'da masa örtüsü olarak çok kullanılan bu halıların tasvirleri, Avrupa resminde 1660'a kadar devam etmiÅŸ ve daha sonraki yıllarda da az sayıdaki örnekte görülmüştür. ÇeÅŸitli müze ve koleksiyonlarda kalan yüzlerce Lotto halısı arasında 6 m. uzunlukta ve armalı olanlar vardır. DeÄŸiÅŸik boylarda yapılan bu halılarda motiflerde sık ve seyrek olabilir. Kufiden geliÅŸen bordürler yanında klasik UÅŸak halılarını hatırlatan bulut motifi bordürler ayrıca kartuÅŸlar ve kıvrık dallı olarak çok zengin ve deÄŸiÅŸik bordürler görülür. I. Tip veya küçük örnekli Holbein halıları ile, II. Tip Holbein veya Lotto halıları UÅŸak halıları grubuna geçiÅŸi hazırlamıştır.
  • Lotto Tipi Halı - 16. yy. sonu - UÅŸak - Batı Anadolu - 6.98 x 3.25 - KasımpaÅŸa Piyale PaÅŸa Camii'den getirilmiÅŸtir - Türk Ä°slam Eserleri Müzesi.
  • Lotto Halısı - Soylu Bir Aile - Gonzales Cogues (1614-1684) - BudapeÅŸte Güzel Sanatlar Müzesi.(Resim)
  • Lotto Halısı - 16. yy. sonu - Londra Victoria and Albert Museum. (Resim)
  • Lotto Halısı - Tavla Oynayanlar - William Dyster (1599-1635) - London National Galery. (Resim)
  • Lorenzo Lotto'nun çok tanınan ve Lotto tipi bir halıyı resmettiÄŸi bir eseri de Venedik'te Santi Giovanni e Paulo kilisesindeki 1542 tarihli Aziz Antoninus'u sadaka dağıtırken gösteren tablodur.
  • Lotto Halısı - 16. yy. başı - Ä°stanbul Türk Ä°slam Eserleri Müzesi.
  • Berlin Ä°slam Sanatı Müzesi - 16. yy. UÅŸak Lotto Halısı.
  • Lotto Halısı - UÅŸak - 17. yy. ilk yarısı - BudapeÅŸte El Sanatları Müzesi.
  • III. Tip Holbein Halıları
  • III. Tip veya Büyük örnekli Holbein halılar ve çizimi; Bu tipteki halılarda zemin büyük karelere veya dikdörtgenlere ayrılmıştır. İçlerine büyük sekizgenler yerleÅŸtirilmiÅŸ, bunların da içleri gene sekiz köşeli yıldız ve bitkisel motiflerle dolgulanmıştır. Zeminde genellikle üst üste yerleÅŸtirilmiÅŸ iki karenin basit sıralanışı görülür.
  • Hans Holbein - Fransız Elçiler - 1533 - Londra National Galery (Resim)
  • VII. Henry - Berberler ve Cerrahlar - 1540 (Resim)
  • III. Tip Holbein Halısı - 17. yy. sonu - Bergama - Ä°stanbul Vakıflar Halı Kilim Müzesi.
  • III. Tip Holbein Halısı - 18. yy. - Bergama - Ä°stanbul Vakıflar Halı Kilim Müzesi.
  • III. Tip Holbein Halısı - 16. yy. - 4.30 x 2.00 m. - Berlin Ä°slam Sanatları Müzesi. Kırmızı zeminli halıda dört büyük karenin üst üste sıralandığı bir kompozisyon vardır.
  • III. Tip Holbein Halısı - 17. yy. sonu - Bergama - Türk Ä°slam Eserleri Müzesi.
  • III. Tip Holbein Halısı - 16. yy. sonu - Ä°stanbul Vakıflar Halı Müzesi.
  • IV. Tip Holbein Halıları
  • IV. Tip Holbein halının ÅŸematik çizimi; Bir orta motif etrafında ikinci derecede motiflerin toplandığı gruplaÅŸma düzeni vardır.
  • IV. Tip Holbein Halısı - 17.yy. sonu - Bergama - Ä°stanbul Türk Ä°slam Eserleri Müzesi.
  • IV. Tip Holbein Halısı - 18. yy. - 1.70 x 1.32 m. - Ä°stanbul Türk Ä°slam Eserleri Müzesi.
  • IV. Tip Holbein Halısı - 17. yy. - 1.67 x 2.13 m. - Onaltıgen yıldız madalyonlu - Ä°stanbul Türk Ä°slam Eserleri Müzesi.

5. BÖLÜM / Türk Halı Sanatı Ders Notu:

  • 16. ve 17. yy. Klasik Dönem Türk Halı Sanatı (UÅŸak Halıları)
  • Madalyonlu UÅŸak Halıları
  • Madalyonlu UÅŸak Halısı - Londra Victoria and Albert Museum.
  • Madalyonlu UÅŸak Halısı - 16. yy. - 6.70 x 3.50 m - Ä°stanbul Türk Ä°slam Eserleri Müzesi.
  • Madalyonlu UÅŸak Halısı - 16. yy. - 1.66 x 1.15 m - Ä°stanbul Türk Ä°slam Eserleri Müzesi. EskiÅŸehir-Sivrihisar Åžeyh Baba Yusuf Camii'nden getirilmiÅŸtir.
  • Madalyonlu UÅŸak Halısı - 17. yy. ilk yarısı - Berlin Ä°slam Sanatları Müzesi.
  • Madalyonlu UÅŸak Halısı - 16. yy. - Ä°stanbul Türk Ä°slam Eserleri Müzesi.
  • Madalyonlu UÅŸak Halısı - 16. yy. sonu - Özel Koleksiyon - New York.
  • Madalyonlu UÅŸak Halısı - 16. yy. - Ä°stanbul Vakıflar Halı Müzesi.
  • Madalyonlu UÅŸak Halısı - Krzysztof Wiesiolowski'nin isminin baÅŸ harfleri C.W. yazılıdır. 1635'te Polonya'da kraliyet ordusunun baÅŸkomutanıdır.
  • Madalyonlu Halı - 17.18.yy. - 1.38 x 2.20 m. - Floransa - Galleria di Palazzo Mozzoi - Bardini.
  •  Polonya'da Okregowe Müzesi revaklı avlusunda 17.yy. sonu dini konulu duvar resimlerindeki Anadolu halılarının tasvirleri halıların itibarlı konumlarını göstermektedir. Ä°sa, üzerine Osmanlı halısı örtülmüş bir masanın başında görülmektedir.(Duvar resmi)
  • Yıldızlı UÅŸak Halıları
  • Yıldızlı UÅŸak Halısı - 16. yy. - Sekiz dilimli yıldızlı uÅŸak halısı - Kara Kilise BraÅŸov.
  • Yıldızlı UÅŸak Halısı - 17. yy. - 2.54 x 1.61 m. - Ä°stanbul Türk Ä°slam Eserleri Müzesi.
  • Ä°ngiliz Halısı - 1585 tarihli - Yıldızlı UÅŸak Halısı model olarak almıştır - Halının dört kenarının ortasına Montagu ailesinin arması dokunmuÅŸtur - Northhamptonshire.
  • Ä°ngiltere Kraliyet ailesini gösteren bir duvar resmi -16. yy. sonu -  The Royal Collection- Yıldızlı UÅŸak Halısının üzerinde gösterilmiÅŸtir.
  • Yıldızlı UÅŸak Halısı- BudapeÅŸte
  • Morning Prayes - Avusturyalı ressam Ludvic Deutsch.

6. BÖLÜM / Türk Halı Sanatı Ders Notu:

  • Osmanlı Saray Halıları
  • Osmanlı Saray Halısı - 16. yy. sonu - Kahire veya Ä°stanbul - New York Metropolitan Sanat Müzesi.
  • BatılılaÅŸma ile birlikte son dönem Osmanlı Saray ve köşklerinin dekorasyonunda yeni unsurlar görülmeye baÅŸlarken geleneksel sanatlarda DoÄŸu ve Batı sanatsal ögeler harmanlanmış ve kendine has yeni özellikler oluÅŸmuÅŸtur. Sarayların dekorasyon unsurlarında üslup birliÄŸi ve ahenge dikkat edilmiÅŸ, mobilyadan avizeye, halıdan duvar süslemelerine kadar ortak motif ve bezeme ögeleri kullanılmıştır. Saray ve köşklerin inÅŸa aÅŸamasında dekorasyonla bütün olarak görülen halıları sipariÅŸlerinde mimari süslemelere uygun olmaları gözetilmiÅŸtir. Bununla ilgili Milli Saraylar Hazine-i Hassa ArÅŸivi'nde bazı belgeler bulunmaktadır. Bu konuda en önemli örnek Yıldız Åžale Tören Salonu'nda bulunana yaklaşık 406 metrekare ölçüsü ile benzersiz olan Hereke halısının, köşkün bu bölümü inÅŸa edildiÄŸi zaman dokunduÄŸu ve dekorasyona baÄŸlı olarak tasarımın yapıldığını gösteren belgedir.
  • Hereke Halı - Dolmabahçe Sarayı Harem bölümü 121 numaralı odada teÅŸhir edilmektedir. Boyutu 2.36 x 2.70 m.'dir.  19. yy. ilk yarısına tarihlenir. Türk düğümü.  Koleksiyonun 1/4 simetrik kompozsiyonlu halı grubuna girmektedir. Zeminde rumi, goncagül, yaprak motifleri yer alır. Zemin hatayi, goncagül, penç, bahar dalları, stilize çiçekler ve yaprak motifleri ile dolguludur. Bordürün bir köşesinde nesih tarzda Hereke yazısı bulunmaktadır.
  • 1834'te Feshane-i Hümayun'un kuruluÅŸundan 1930'da son Kumkapı halı atölyesinin kapanışına kadar geçen dönemde üretilen Osmanlı halılarından örnekler aracılığıyla saray halısı geleneÄŸine dair önemli ipuçları veriyor. Arkas Koleksiyon.
  • Kumkapı - 1900-1910 -  1.35  x 1.81 m. - Ä°pek - Yer yer gümüş iplik ile dokunmuÅŸ olan halının mavi renkli zemini birleÅŸen dallar üzerinde hatayiler, Çin bulutları motiflerinden oluÅŸan bezemeye sahiptir. Lacivert bordür kıvrımlı dallar arasına yerleÅŸtirilmiÅŸ penç ve iri hatayi motifleri ile dolguludur.
  • Kumkapı - 1.28 x 1.93 m. - Ä°pek - Halının mihrabının iç kısmında yeÅŸil renk zemin üzerinde çeÅŸitli renklerde hatayiler, hançer yaprakları, tomurcuklar ve penç motifleri yer almaktadır. Köşelikler koyu pembe ren üzerinde rumiler ve floral desenlerle doldurulmuÅŸtur. Kırmızı renk zeminli geniÅŸ bordür kıvrımlı dallarla birbirine baÄŸlanmış hatayilerle dekorlu olup çiçek motifleri ile bezeli krem renk iç bordür ve yeÅŸil dış bordür ile çerçevelenmiÅŸtir.
  • Feshane - 1.35 x 1.86 m. - 1880 tarihi - Ä°pek - İç içe üç sıra stilize hayat aÄŸacı ve çiçek motifleri ile çevrili halının merkezinde kırmızı zemin üzerinde yer alan servi aÄŸacı motifi bulunmaktadır. Hayat aÄŸacı, sürekliliÄŸi temsil eder. Hayat aÄŸacı motiflerinde sık tercih edilen servi aÄŸacı, sürekli yeÅŸil kalması, uzun ömrü, dayanıklılığı ile geleneksel sanatlarda iyilik, güzellik, ebedilik sembolü haline gelmiÅŸtir. Yer altına uzanan kökleri, toprak üzerinde yer alan gövdesi ve ışığa uzanan üst dalları ile cennete yükselen hayatı ve evrenin döngüsünü anlatır. Aynı zamanda köklendiÄŸi yerde büyüyüp geliÅŸmeyi, kalıcılığı ve yerleÅŸikliÄŸi sembolize eder.
  • Feshane - 1.33 x 1.87 m. - 1890 tarihi - Ä°pek - Halının bordo zemini, rumi, hatayi ve penç motifleri arasına serbest olarak serpiÅŸtirilmiÅŸ çok çeÅŸitli kuÅŸ, panter, aslan, geyik ve kaplan figürleri ile bezelidir. Halıyı çevreleyen sarı zeminli bordürde, ''evim olan denge, düzen ve adalet içindeki bu dünya, arÅŸ halısı açılmış bir sofraya benzer ki herkes nasibini (ekmeÄŸini)alır, ki hepsi Allah'ımdandır'' anlamında Farsça yazı içeren kartuÅŸlar yer almaktadır.
  • Türk Halı Sanatı Bütünleme Soruları: (Åžubat 2021)
  1. Tarihsel gelişim sürecinde Türk Halı Sanatının dokunmasında kullanılan teknik, malzeme ve belli başlı motif, desen, renk özellikleri hakkında bilgi veriniz? (25 Puan)
  2. Gördüğünüz örneğin adını, bulunduğu yeri, dönemi, yüzyılı, desen, renk ve üslup özelliklerini yazınız? (15 Puan)

Cevap: Marby halısı - 15. yy. başı 

 

3.  Gördüğünüz örneÄŸin adını, bulunduÄŸu yeri, dönemi, yüzyılı, desen, renk ve üslup özelliklerini yazınız? (15 Puan)

  

Cevap: Crivelli Halsı - 15.-16.yy. başı 

 

   4. Gördüğünüz örneÄŸin adını, bulunduÄŸu yeri, dönemi, yüzyılı, desen, renk ve üslup özelliklerini yazınız? (15 Puan)


Cevap: I. Tip Holbein Halısı - 16.yy. başı


5.   Gördüğünüz örneÄŸin adını, bulunduÄŸu yeri, dönemi, yüzyılı, desen, renk ve üslup özelliklerini yazınız? (15 Puan)


Cevap: Madalyonlu Uşak Halısı - 16. yy.


6.  Gördüğünüz örneÄŸin adını, bulunduÄŸu yeri, dönemi, yüzyılı, desen, renk ve üslup özelliklerini yazınız? (15 Puan)

Cevap: III. Tip Holbein Halısı - 17.yy. sonu 




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder