Başkent: Balasagun/ Kaşgar
Diller: Türkçe (Hakaniye Lehçesi)
Din: Tengricilik (840‐ 934)
İslamiyet (934‐ 1041)
Yönetim: Monarşi
Kuruluş zamanlarıyla ilgili pek bilgi bulunmayan Karahanlılar Devleti, Karluk, Çiğil, Yağma ve
diğer Türk boylarından oluşmuştur.
Devlet 840 yılında Uygur Devleti’nin, Kırgızlar tarafından yıkılmasıyla Bilge Kül Kadir Han
tarafından kurulmuştur. Aral Gölü’nden Batı Çin ve Moğolistan’a kadar uzanan bir coğrafyada hüküm sürmüştür.
Kurucusu Bilge Kül Kadir Han’dır. O öldükten sonra oğulları Bazir ve oğlçak devletin başına
geçtiler. Devletin batı kısmında hükümdar olan Oğulçak, Samanoğulları devletindeki
karışıklıklardan yararlanarak isyan eden bir Samani şehzadesinin sığınma talebini kabul etti. Oğulçak'ın yeğeni Satuk Buğra, bu şehzade aracılığıyla Müslüma oldu ve Abdülkerim adını Aaldı.Bu olaydan sonra amcası Oğulçak’ı mağlup eden Abdülkerim Satuk Buğra, devletin başına geçti
ve han unvanı alarak islamiyeti resmen kabul etti. Karahanlılar İslamiyet’i topluca kabul eden ilk
türk devletidir. İslamiyet’i devlet dini olarak kabul eden Satuk Han döneminde Karahanlı Devleti’nin tamamına
yakın bir bölümünü bu dine geçirmiştir. Karahanlı Devleti ilk büyük Müslüman Türk devleti
omuştur. Halife “Nasr Bin Ali” döneminde Abbasiler Karahanlıları Müslüman ülkesi olarak
tanımıştır. Samanağolları ile itilafta olan Karahanlılar, Gaznelileri destekleyerek Samanoğulları
devletini yıkmıştır. Gazneliler ile Ceyhun nehri sınır olarak belirlenmiştir.
Devlet 1042 yılında hanedan içindeki kavgalar sonucau Doğu ve Batı karahanlı olarak ikiye bölünmüştür.
Batı Karahanlı Devleti: 1042‐1212 yılları arasında hüküm sürmüş ve ilk başkenti Özkent olan
devlet 1212 yılında Harzemşahlar tarafından yıkılmıştır. Doğu Karahanlı Devleti: 1211 yılında Karahitaylar tarafından yıkılmıştır. Önemli merkezleri; Balasagun, Talas ve Kaşgar ve ilk hükümdarı Tamgaç Buğra Han’dır.
Karahanlılarda verilen unvanlar:
Kunçuy: Hatun’dan bir derece aşağı kadın, bilge, prenses Kara: Hakanlı hanlarına verilen ungun (unvan) Kül Tegin: Hakanlı ailesi çocuklarına verilen adlardan Çağrı Tegin: Hakanlı ailesi çocuklarına verilen adlardan Bekeç: Tekinlerin, Han oğullarının sanı Sagun: Karluk büyüklerinin ungunu (unvanı)
Sökmen: Yiğitlere verilen ungun, savaşta başarılı olanlara Kılıç Han Sökmen, Tonga Tegin, Alp Tegin ve Yagan Tegin unvanları verilmiştir. Kadir Kan: Hakanların sert ve çetin olanına verilen ungun
Karahanlılarda yönetim terimler:
Tegin/Tigin: Hükümdar oğlu Tamgacı: Mühürdar
Agıcı: İpek kumaşları muhafaza eden kişi Bitikçi: İç ve dış yazışmalara bakan İmga: Taşradaki gelir giderlere bakan (Doğu Karahanlılarda) Amil: Taşradaki gelir giderlere bakan (Batı Karanlılarda ) Eşkinci: Ulaşım ve posta işlerine bakan Kökyuk: Muhtar Turbı: Yaver, yarımcı Ağıcı: Maliye işlerine bakan Terig: Ahaliden toplanan vergi (tirik) Ternek: Dernek, işlerini konuşmak için halkın toplandığı yer
Karahanlılarda bazı askeri terimler:
Tura: kalkan siper
Turag: Sığınak
Tugrağ: Savaş zamanı Hakan tarafından askere verilen at
Ordu İki temel birimden oluşuyordu:
‐ Hassa ordusu
‐ Eyalet ordusu
On kişilik orduya “otağ”, 100 kişilik orduya “haly”, 1000 kişilik orduya “subaşı” denilirdi. Ordu karargahının adı ise “toy”dur. Savaşlarda Hakanın çadırı kurulur, tuğ dikilir ve nöbet davulu (tuğ) vurulurdu. Usta kılavuzlar (yorçi) ve önce birlikler (yizek) düşmanı gözetler ve düşman gözcülerini yakalamak için atlı bölüm (tutgak) çıkarılırdı.
Kutadgu Bilig (Mutluluk Veren Bilgi ya da Devlet Olma Bilgisi)
11. yüzyıl Karahanlı Uygur Türklerinden Yusuf Has Hacib’in Doğu Karahanlı hükümdarı Tabgaç Buğra Han (ebü Ali Hasan bin Süleyman Arslan)a atfen yazdığı ve 1070 yılında takdim ettiği Türkçe eserdir. 18 ayda tamamlanmıştır. Mesnevi tarzında yazmıştır. Siyasetname türünün ilk örneğidir. Türk dilinin Hakaniye (Çağatay) lehçesi ile yazılmıştır. Nazım birimi beyittir. (Redif ve uyak kullanılmıştır.) İslamiyet’in Türklerce kabulünden sonraki ilk yazılı eserdir. Alegorik ve didaktiktir. Bazı bölümlerinde ansiklopedik bilgi bilgiler içerir.
4 soyut kavram üzerinde kurulmuştur. Bunlar; Kün Togdı (hükümdar, kanun, adalet), Ay Toldı (mutluluk), Odgumıi ( Akıbet, hayatın sonu), Ödgülmiş (akıl, zeka).
Kutadgu Bilig’in Uygurca olan ilk nüshası 1439’da Herat’ta bulunmuştur. Bulunan ikinci bir nüshası Arapça’dır. Kitabın ilk baskısı 1900’de Radloff tarafından yapılmıştır.
Eserden bir bölüm: Kitabıma, okuyana mutluluk getirsin, ona doğru yolu getirsin diye Kutadgu Bilig adını koydum. Ben sözlerimi söyledim, düşüncelerimi yazdım. Bu kitap her iki dünya için de doğruyu gösteren bir rehberdir, yardımcı bir eldir. Dosdoğru bir söz söyleyeyim size: her iki dünyayı da devletle elinde tutabilecek kişiden daha mutlu kimse yoktur. Önce Gündoğdu’yu tanıtayım: o hükümdardır, doğru yasayı (töre) temsil eder. Aydoldı ile mutluluk güneşi doğar, o da mutluluğun (kut) temsilcisidir…
Yusuf Has Hacib, bu yapıtında bilimin değerini de tartışır. Ona göre, alimlerin ilmi, halkın yolunu aydınlatır; “ilim bir meşale gibidir; geceleri yanar ve insanlığa doğru yolu gösterir. Bu nedenle alimlere hürmet göstermek ve ilimlerden yararlanmaya çalışmak gerekir…” Bir siyasetname veya nasihatname olarak nitelendirilebilecek Kutadgu Bilig, Yusuf Has Hacib ve içinde yetiştiği çevrenin ilmi ve felsefi birikimi hakkında çok önemli bilgiler vermektedir.
Divanü Lugati’t‐ Türk (Türk Dilleri Sözlüğü)
Kaşgarlı Mahmut tarafından Bağdat’ta 1072‐1074 yılları arasında yazılan Türkçe‐ Arapça sözlüktür. 1077 yılının ocak ayında bitirilmiştir. Eserini Abbasi Halifesi Muktedi‐ Biemrillah’ınoğlu Ebü’lKasım Abdullah’a sunmuştur. Türkçenin bilinen en eski saözlüğü olup, batı Asya yazı Türkçesiyle ilgili var olan en kapsamlı ve önemli dil yapıtıdır.
Kökleşmiş Arap sözlük ,ilkelerine göre hazırlanmış olan sözlük, Kaşgarlı Mahmud’un Türk boylarıyla ilgili ayrıntılı bilgisinin yanı sıra, Arap dil bilimi konusunda da esaslı bir eğitim görmüş olduğunu gösterir.
Türkçenin ilk sözlüğü, antolojisi, ansiklopedisi ve dilbilgisi kitabıdır. Araplara Türkçe öğretmek, Türkçenin yaygınlığı göstermek için yazılmıştır. Yazar, pek çok Türk boyunu gezerek derlemeler yapmıştır. Sözcükleri atasözlerinde ve şiirlerde kullanması, kendinden sonraki Türk yazını için çok önemli bir kaynak olmasını sağlamıştır. 7500’den fazla Türkçe sözcük içerir. Karahanlı Türkçesi ile yazılmıştır.
Elde bulunan tek yazma nüshası, 1266 yılında Şam’da yaşayan müstensih Muhammed bin Ebu Bekir ibn Ebi’l‐ Feth es‐Savi ed Dimaşki tarafından temize çekilip, 1 Ağustos 1266 (Hicri 27 Şevval 664) Pazar günü tamamlanmıştır.
El yazma nüshası 638 sayfadır ve yaklaşık 9000 Türkçe kelimenin ve cümlenin oldukça ayrıntılı Arapça ve başka dilerlide açıklaması içerir. Ayrıca Türklerin tarihine, coğrafi yayılımına, boylarına, lehçelerine ve yaşam şekillerine ilişkin kısa bir ön söz ve metin yer alır.
Eserda yer alan dünya haritası 11. yüzyılda Balsagunu merkez alarak çizilmiştir. Kaşgarlı Mahmud’un bu haritası o dönemde Türklerin yaşadıkları bölgeleri, dağılımını ve düşmanların yerini göstermesi bakımından oldukça dikkate değerdir. Türklerin bulunduğu bölgeleri göstermek amacıyla çizilmiştir. Haritanın çevresinde doğu, batı, güney, kuzey yönleri bazı deniz ve nehirlerle gösterilmiştir.
Bu eser, yalnız bir sözlük değil; İslamiyet öncesi türk edebiyatını, tarihini, coğrafyasını, folklorunu, mitolojisini aydınlatan ansiklopedik bir eserdir. Söz konusu eseri Türk kültür hayatına kazandıran kişi de Ali Emirli’dir.
Ülüş (Ülüğ): Divanu Lügati’t‐ Türk’te “bodun arasında pay, ayırış” şeklinde tanımlanır. Orta Asya eski Türk devlet geleneğine göre ülkenin hanedan üyeleri arasında paylaştırılması adetini ifade eder. Önceleri oğuz boylarından kesilen etten boylara ayrılan hisseyi ifade ederken sonraları siyasi bir anlam kazanmıştır. Bilim adamlarınca bu sistem, göçebe devlet anlayış ve teşkilat sistemine dayandırılmıştır.
İslamiyet Öncesi Türk Tarihi ve beraberinde gelen İslamiyet Tarihi’nin ardından bu iki olguyu birleştirmeye geldi sıra. Bu ünitede Türklerin yeni dinleri ile tanışması ve beraberinde yaşanan olayları göreceğiz. Daha önceki başlıklarda olduğu gibi sınavda çok fazla sorulan ve her sene muhakkak gelen üniteye önem verilmeli. TYT Tarih Türk İslam Tarihi konu anlatımı ile ders anlatımını tamamlayacak ve ardından TYT Tarih Türk İslam Tarihi soru çözümü ile de öğrendiklerinizi pekiştirerek soru tipleri göreceksiniz. Ardından yapacağınız tekrarlar ve test çözümleri ile sınavda iyi bir sonuç almanız kaçılmaz hale gelir. Türk İslam Tarihi
YanıtlaSil