7 Ocak 2019 Pazartesi

Uzak Doğu Sanatı ( Final Soru ve Cevapları )





                           16 EKİM 2018 TARİHLİ UZAKDOĞU SANATI DERS NOTU
  • BUDİZM:
  • MÖ 6.YY EN ESKİ DİNLERDENDİR. TANRI VE TANRIÇA İNANIRLIĞI ÜZERİNE TEMELLENMEMİŞTİR.
  • SIDDHARTHA GAUTAMA'NIN BİGELİĞİ VE ÖĞRETİLERİ ÜZERİNE TEMELLENMİŞTİR.
  • ÇİN DÜŞÜNCE SİSTEMİNİN TEMEL UNSURLARI
  • 1. TAOİZM : DİNSEL DÜŞÜNSEL İÇERİK, TAOİZMİN TEMEL UNSUR, YOL VE SÖZ, SEZGİSEL BOŞLUK, YENİ TAOCULUK, KONFÜÇYÜSÇÜLÜK, BUDİZM
  • 2. TAOCU METİNLER : I CHING, DAODE JING, ZHUANG ZI
  • 3. ANLAMLI PRATİKLER : ÖRTÜK VE SİSTEMATİK OLMAYAN, MADDELER DÜNYASI, SOMUT BETİMLEMELER
  • TAOCU METİNLER :
  • FU XI (MÖ 3000)
  • ÇİN FELSEFESİNİN PRATİK ALANLARA UYGULANABİLİRLİĞİ BAĞLAMINDA DÜŞÜNSEL TEMELLER
  • 1.BOŞLUK KAVRAYIŞ : BİZATİHİ OLAN, GÖRÜNGESEL OLAN, SEZGİSEL KAVRAYIŞ, DUYUSAL KAVRAYIŞ
  • WU ( HİÇLİK, SAHİP OLMAMA)
  • XU ( BOŞLUK )
  • KONG ( BOŞLUK )
  • 2. BOŞLUK - DOLULUK VE YIN - YANG ARASINDAKİ İLİŞKİ :
  • DİKEY EKSEN, YATAY EKSEN
  • 3. YI JING İNSAN YAŞAMINDA BOŞLUK KAVRAMI :
  • DEĞİŞKENSİZ DEĞİŞİM
  • BASİT DEĞİŞİM
  • DEĞİŞKENLİ DEĞİŞİM
  • DAĞ VE SU
  • BOŞLUK KAVRAMI ÇİNDE ÇOK ESKİYE DAYANIR. TAOİZME DAYANIR.
  • YIN - YANG İLİŞKİ BAĞLAMINDA BOŞLUĞU KAVRAYIŞ
  • TEK VARLIK TEMEL ESİN > BOŞLUK İLK BOŞLUK > YİN-YANG 2 VARLIK ( 2 YAŞAMSAL ESİN ) > 3 VARLIK ( YİN - YANG 3=2, 2=1) > 10 BİN VARLIK ( DÜNYANIN SOMUTLAŞMASI )
  • ÇİN FELSEFESİNDE İLK (YÜCE) BOŞLUĞA İKİ EKSENDE ULAŞILIR. YATAY VE DİKEY EKSENDE
  • YATAY EKSENDE > ORTA BOŞLUK
  • DİKEY EKSENDE > YİN SU-TOPRAK: ORTA BOŞLUK: YANG DAĞ GÖKYÜZÜ
  • İNSAN YAŞAMINDA BOŞLUK KAVRAYIŞI
  • ZAMAN VE UZAM İNSAN YAŞAMI İLE İLGİLİDİR.
  • DİKEY RESİMLERDE ZAMAN - UZAM
  • YATAY RULO RESİMLERDE ZAMAN VE UZAM, ZONG BING (MS 4-5.YY) MANZARA RESMİ ÜZERİNE NOTLAR, WANG WEI (MS 8.YY)
  • ÇİN RESMİNDE BOŞLUK KAVRAMI
  • ÇİN RESİM KURAMININ TEMEL KARŞITLIK UNSURLARI
  • 1. FIRÇA - MÜREKKEP : İÇ BOŞLUĞU KOPYALAYAN ÇİZGİ UNSURLARI A. KURU FIRÇA ( GANBI ), B.UÇAN BEYAZ ( FEIBAI ), C.ÇATLAK DOKUSU ( CUN )
  • 2. YIN YANG DOĞUŞU
  • 3. İNSAN - GÖKYÜZÜ : RESİMSEL ELEMANLARIN ZİHİNSEL DÜZLEMİ
  • 4. BEŞİNCİ BOYUT ( ZAMAN - UZAM )
  • KURU FIRÇA : VAR OLANLA OLMAYAN MADDE İLE TİNİN ARASINDA DENGEDE DURUR.
  • UÇAN BEYAZ : HAFİFLİK VE GÜCÜN BİRLEŞİMİNDEN OLUŞAN ETKİ
  • ÇATLAK DOKUSU : KONTÜRLÜ OLSUN YA DA OLMASIN BOŞLUKTA BİÇİM İŞLEVİ GÖRÜR.
  • YİN - DIŞ YASALAR
  • YANG - İÇ YASALAR GÖKYÜZÜ DAĞ
  • DAĞ VE SU - BAMBU - ORKİDE - KASIMPATI - SÜS ERİĞİ AĞAÇ - SAKURU - KİRAZ
  • RESİMSEL ELEMANLARIN ZİHİNSEL DÜZLEMİ WU DAOZİ - LI SIXUN
  • DERİNLEMESİNE UZAKLIK ( SHAN YUAN ) DAĞ GRUPLARI - UFUK ÇİZGİSİ - ÇOK UFUK ÇİZGİSİ
  • YÜKSELTİLMİŞ UZAKLIK ( GAO YUAN )
  • YATAY UZAKLIK ( PING YUAN )
  • UZAMA YAZILAN ŞİİR, RESSAMIN DÜŞÜNCELERİNİN TABLOYA AKTARILMASINA OLANAK SAĞLAR.
  • BEŞİNCİ BOYUT : RULO YAPMAK. EVREN TABLOSUNU İÇİNE KAPATMAK.
  • BOŞLUĞUN HEYKELİ

23 EKİM 2018 TARİHLİ UZAKDOĞU SANATI DERS NOTU

  • YUHAU'NUN ON KELİMEDE ÇİN KİTABINDA KENDİ YAŞADIĞI KÜLTÜR DEVRİMİNİ ELEŞTİRİYOR. HALK, LİDER, OKUMA, YAZMA, KOPYACILIK, ALDATMA ÜZERİNDE DURMUŞ.
  • ULUSLARARASI ÇİN RADYOSUNUN ON KELİMEDE ÇİN ; SÜREKLİLİK, GENİŞLİK, ESNEKLİK, DENGE, MERKEZİLİK, YÜZ, İLİŞKİ, GÜVENLİK HİSSİ, KLİŞELER, RİTÜEL
  • 1. YAZMAK  : 
  • KALİGRAFİ SANATI MÖ 4000, ÇİNCE KARAKTERLERİN KÖKENİNİ OLUŞTURAN EN ESKİ RESİM YAZILARI ÖRNEĞİN YANGSHOU KÜLTÜRÜ MÖ 4800-200 
  • FIRÇADA UÇ, ORTA, DİP BÖLÜMÜ KULLANILIYOR. KAZ BOYUNLARINDAN ETKİLENMİŞTİR. QIAN XUAN KALİGRAFİ SANATINI GELİŞTİRMİŞTİR.
  • 2. ÇİN'İN EN LERİ (GENİŞLİK ) :  
  • ÇİN SEDDİ 8850 KM, 1,8 MİLYON İŞÇİ KUZEY Qİ DÖNEMİ, MÖ 700 - MS 1644 YILLARI 
  • QIANWEI YISHU, 5400 KM, 1200 KARIZ KANALI, MÖ 3.YY
  • 1795 KÖY 60 KÖPRÜ, 24 KİLİT HAVUZ MÖ 3. YY İNSAN YAPIMI BÜYÜK KANAL - SARI NEHİR İLE YANZİ BİRLEŞTİRİLMİŞTİR.
  • YASAK ŞEHİR MİNG DÖNEMİ 10.170.000 M2 TOPKAPI SARAYININ 127 KATI
  • YAZLIK SARAY JING DÖNEMİ (1153) 2.900.000 M2 TOPKAPI SARAYININ 36 KATI
  • XI'AN 8000 FİGÜR, 22.000 M2 700.000 İŞÇİ, MÖ 221-207
  • JIANGXI, 416 M UZUNLUK 68 M YÜKSEKLİK, 2012
  • LESHAN, 72 M, MS713
  • SONGZHUANG SANAT BÖLGESİ 25 KM2'LİK ALAN, 5000 SANATÇI, 22 MÜZE, 113 GALERİ, 22 KÜLTÜREL İŞLETME
  • 3. ESNEKLİK :
  • DOU GONG YAPI SİSTEMİ
  • ANTİK ÇİN, DÜNYA'NIN MERKEZİNİN ÇİN'DE OLMASI GİBİ MERKEZİLİĞİ SİMGELEYEN SARI NEHİR'İN ÇEVRESİNDE ŞEKİLLENDİ.
  • SARI NEHİR VE YANGZE NEHRİ
  • BATI ZHOU, HE ZUN
  • SIMA QIAN
  • 4. MERKEZİLİK :
  • EKONOMİK MERKEZİLİK İPEK YOLU
  • 4 BÜYÜK BULUŞ KAĞIT, MATBA, PUSULA, BARUT
  • MODERN ÇİN'İN MEKEZSİZLEŞTİRİLMİŞ GÜÇLÜ DENETLEYİCİ MERKEZİ YÖNETİMİ 4 BÜYÜK ŞEHİR BELEDİYESİ (ÖZEL YÖNETİMLİ BÖLGE), 5 ÖZERK BÖLGE (ÇOK ÖZEL KONUMLU YÖNETİM), 23 EYALET
  • TOPLUMDA MERKEZİLİK
  • YEMEK KÜLTÜRÜNDE MERKEZİ
  • ÇİN'İN YOL-KUŞAK İNSİYATİFİ
  • KARA İPEK YOLU EKONOMİK HATTI
  • DENİZ İPEK YOLU EKONOMİK HATTI
  • SANATTA MERKEZİLİK
  • 5. LİDER :
  • QIN SHI HUANG DI
  • MAO
  • TENG HSIAO -PING
  • 6. SÜREKLİLİK :
  • FENER BAYRAMI
  • ÇİN YENİ YILI
  • 9. YÜZ :
  • WANG YI'YE GÖRE PORTRENİN PRATİK ADIMLARI 5 DAĞ, 4 NEHİR
  • 10. TAKLİT :
  • WUQING
                           06 KASIM 2018 TARİHLİ UZAKDOĞU SANATI DERS NOTU


  • SAVAŞAN DEVLETLER ( MÖ 475 - 256 )
  • EGEMENLİK SAVAŞLARI
  • KAOS
  • NÜFUS 20 MİLYON
  • BATILI GÖÇERLER
  • YÜZ DÜŞÜNCE OKULU ( STRATEJİ AÇISINDAN ÇOK ÖNEMLİDİR.)
  • SAVAŞAN DEVLETLER DÖNEMİ
  • BATI ETKİLERİ
  • AHŞAP ESERLER
  • MAJIAYUAN
  • BAMBU YAZITLAR
  • MAJIAYUAN MEZARI
  • DOĞU WU DÖNEMİ, YÜKSEK MEVKİ MEZARI
  • HE
  • AHŞAP KAPLAN, CHU MEZARI
  • 100 DÜŞÜNCE OKULU
  • 1. KONFÜÇYÜSÇÜLÜK
  • 2. DAO DÜŞ EKOLÜ
  • MOHİZM
  • LEGALİZM
  • YİN-YANG OKULU
  • MANTIKÇILAR, İSİMLER OKULU
  • DİPLOMASİ VEYA YATAY
  • DİKEY İTTİFAKLAR OKULU
  • SENTEZCİLER OKULU
  • TARIMCILIK OKULU
  • MİNÖR KONUŞMALAR OKULU
  • ASKERİ OKUL
  • KONFÜÇYÜSÇÜLÜK
  • RU JIA
  • AHLAK GÖRÜŞÜNDE; İNSAN SEVGİSİ, ÖRNEK EVLAT VE TÖRELERE UYMAK YETER
  • İDEAL İNSAN, İDEAL TOPLUM YARATMA ÇABASINDADIR.
  • İNSAN DOĞUŞTAN İYİDİR, FAKAT BULUNDUĞU ORTAM ONU KÖTÜLEŞTİRİR.
  • ÜÇ KİŞİ BİRLİKTE YÜRÜRKEN, İÇLERİNDEN BİRİ MUTLAKA BİZİM ÖĞRETMENİMİZDİR.
  • YÖNETİCİLER RÜZGARA, OTLAR HALKA BENZER
  • HALK HÜKÜMDAR KARŞISINDA EĞİLMELİ, HER DEDİĞİNİ YAPMALIDIR.
  • DAO DÜŞÜNCE EKOLÜ ( DAO JIA )
  • KURTÇUK VE KUŞ YAZI KARAKTERİ
  • BU EKOLE GÖRE ''DAO'' EVRENİN DÜZENİDİR.
  • TEMEL İLKESİ ''WU WEI'' YAZI EYLEMSİZLİKTİR.
  • AYDINLAR YÖNETİMDE GÖREV ALMAMALI, DOĞAYA ÇEKİLİP KENDİLERİNİ BİLİME VERMELİDİRLER.
  • İDEAL ÜLKE KÜÇÜK, HALKI AZ OLMALIDIR.
  • DOĞAYA DÖNÜK BİR YAŞAM ÖNERİLİR.
  • MOHİZM ( MO JIA )
  • KONFÜÇYÜSÇÜLÜĞÜN İLK MUHALİFİDİR.
  • SAVAŞA VE SALDIRGANLIĞA KARŞI OLAN BİR EKOLDÜR. ANCAK SAVUNMA SAVAŞINA KARŞI DEĞİLDİR.
  • HERKESİN ÜRETİCİ OLMASINI SAVUNUR
  • YETENEKLİ OLAN DESTEKLENMELİ, ÜSTÜN OLANLA UZLAŞMALIDIR.
  • KAYNAKLARIN İSRAFINA KARŞIDIR. BU DÜŞÜNCEYE GÖRE MÜZİK VE CENAZE İŞLERİ İSRAFTIR.
  • LEGALİZM
  • FA JIA
  • DEVLET YÖNETİCİSİNİN SİYASİ GÜCÜNÜ VE YETKİLERİNİ ARTIRMAYA YÖNELİKTİR.
  • HALK DEVLETİN DÜŞÜNCELERİNİ BİLMEMELİDİR.
  • İNSANIN DOĞUŞTAN KÖTÜ OLDUĞUNU, BUNU DA ANCAK SERT YASALARLA VE CEZALARLA DÜZELTİLEBİLECEĞİDİR.
  • YIN - YANG OKULU
  • YIN - YANG JIA
  • İÇİNDE DENGE, UYUM VE EŞİTLİĞİN ÖZÜNÜ BARINDIRAN KARŞITLIK FELSEFESİDİR.
  • FELSEFENİN DENGE ANLAYIŞI, ÇELİŞKİ VE GERİLİMLE FARKLILIK VE ÇEŞİTLİLİKLE BAŞ EDİLMESİ ÜZERİNEDİR.
  • EKOLE GÖRE EVRENİN OLUŞMASI VE İNSANLARIN YAŞAMI
  • MANTIKÇILAR VEYA İSİMLER OKULU 
  • MING JIA
  • TEMELİNDE MANTIK TARTIŞMALARI YATAR.
  • BU EKOLLE BİRLİKTE SOYUT KAVRAMLAR ÜZERİNE TARTIŞMALAR BAŞLAMIŞTIR.
  • FARKLI VARLIKLAR ARASINDA BİLE BENZER NOKTALAR VARDIR, BU NEDENLE BÜTÜN VARLIKLAR TEK BİR VARLIKTIRLAR.
  • MUTLAK MUTLULUK, ŞEYLERİN DOĞASINI DAHA YÜKSEK ANLAMAYLA GERÇEKLEŞİR.
  • DİPLOMASİ VEYA YATAY DİKEY İTTİFAKLAR OKULU.
  • SU QIN VE ZONG YI TARAFINDAN GELİŞTİRİLDİ.
  • DİPLOMATİK STRATEJİSTLER OLARAK TANIMLAYABİLİRİZ. 
  • ZONG ( DİKEY İTTİFAK ) BEYLİKLERİ BİRLEŞTİRME DÜŞÜNCESİDİR.
  • HENG ( YATAY İTTİFAK ) BEYLİKLERİ BİRBİRİNE KIRDIRARAK TEK BİR GÜÇLÜ KRALLIĞIN KALMASI DÜŞÜNCESİDİR.
  • EKOLÜN ÜYELERİ DEVLETLER ARASI İLİŞKİLERİ YÖNLENDİRİR.
  • ZONG HENG JIA
  • SENTEZCİLER OKULU
  • ZA JIA
  • BU EKOL HAKKINDA BİLİNENLER SINIRLIDIR.
  • TARIMCILIK OKULU
  • NANG JIA
  • ÇİFTÇİLERİN ÜRETİMİNİ SOSYAL YAŞAMLARINI VE DÜNYA GÖRÜŞLERİNİ ELE ALAN DÜŞÜNCE AKIMIDIR.
  • KİŞİ İHTİYACI OLAN HER ŞEYİ KENDİ KARŞILAMALIDIR.
  • MİNÖR KONUŞMALAR OKULU
  • XIAO SHUO JIA
  • QIN
  • ÇİN SEDDİNİ BİRLEŞTİRİYOR.
  • PARA BİRİMİNİ BİRLEŞTİRİYOR.
  • ÖLÇÜ SİSTEMİNİ BİR YAPIYOR.
  • 3 ŞERİTLİ YOL SİSTEMİNİ OLUŞTURUYOR.
  • SAPLANTISI VAR ÖLÜMSÜZLÜK
  • QIN SHIHUANG'IN MEZARI
  • SIMA QIAN, SHIJI, MÖ 145-87
  • BANGU HANSHU
  • LIDAOYUAN
  • MEZARDAN BRONZ HEYKEL VE ATLAR ÇIKIYOR.
  • SHEN ZENGJIAN'IN 8 KARAKTERLİ YÖNTEMİ
  • MU - DAR VE UZUN YÜZ
  • YOU- UZUN YÜZ DAR ALIN GENİŞ YANAKLAR BÜYÜK ÇENE
  • SHEN - DAR ALINLI OVAL YÜZ GENİŞ ELMACIK KEMİKLER UZUN VE DAR ÇENE
  • GUO - KARE YÜZ YÜKSEK ELMACIK KEMİKLERİ GENİŞ ALIN VE YANAKLAR
  • TIAN - YUVARLAK KÖŞELİ KARE YÜZ ÇIKINTILI ALIN VE ELMACIK KEMİK
  • HAN HANEDANI ( MÖ 202 - MS 220 )
  • GÜCÜNÜN GÖKSEL OLMASI NEDENİYLE İMPARATOR EN YÜKSEKTEYDİ.
  • İMPARATOR WUDI SINIRLARI KUZEY KORE VE KUZEY VIETNAMA UZATTI.
  • BİRKAÇ SAVAŞLA ÇİNİ BİRLEŞTİRDİ VE MERKEZİ HÜKÜMETİ OLUŞTURDU.
  • BU DÖNEMDEN 20.YY'E YAŞAM TARZI AZ DEĞİŞTİ.
  • HAN HANEDANI SOSYAL SINIFLARA GÖRE EV TASARIM
                        13 KASIM 2018 TARİHLİ UZAKDOĞU SANATI DERS NOTU
  • 4 ( DÖRT DEĞERLİ ŞEY ) DÖRT ÜZERİNDEN ÇOK VURGU VAR.
  • GO WEIGI ( MÖ 1000 )
  • MAHJONG VEYA MAJIANG ( MÖ 8.YY )
  • LIUBO ( MÖ 1600 - 1046 )
  • XIANGQİ (MÖ 4.YY )
  • BUNLAR ANTİK ÇİNE DAYANAN STRATEJİ OYUNLARIDIR.
  • DÖRT MÜCEVHER. ÇİN RESMİNDE FIRÇA, MÜREKKEP ÇUBUĞU, KAĞIT, MÜREKKEP TAŞI
  • EN ERKEN NEOLİTİK DÖNEMDE GÖRÜLMÜŞTÜR. MÖ 10.000 - 4000 YABAN TAVŞANI KILLARINDAN BULUNUYOR.
  • MENG TIAN MÖ 221 -206
  • SERT KILLI FIRÇA ( KURT KILI )
  • ORTA SERTLİK ( KEÇİ KILI )
  • YUMUŞAK KIL
  • TU LONG'UN DÖRT ERDEMİ ( 1544 - 1605 )
  • SİVRİ UÇLULUK, MÜREKKEBİ EMEN KILLARIN UCU SİVRİ OLMALIDIR.
  • MUNTAZAMLIK, MÜREKKEBİ EMEN KILLARIN UCU DÜZ OLMALIDIR.
  • YUVARLAKLIK,
  • HAREKETLİLİK
  • FIRÇA KILLARININ SEÇİMİ
  • KAYNATMA
  • SU BANYOSU İŞLEMİ
  • FIRÇA UCU YAPIM
  • KAPAKLAMA
  • FIRÇAYA ŞEKİL VERME
  • SAPA YAZI KAZIMA
  • ÇİN RESMİNDE 5 TON VAR.
  • CAI LUN ( MS 48 - 121)
  • RULO - SUTRA - İPLİKLİ - XUAN FENG - LONG LI - KELEBEK - BAO BEI
  • RESİM RULOSUNUN TEMEL FORMATI
  • BASKI BİLGİSİ BÖLÜMÜ - RESİM - ÖN YÜZ - CENNETSEL GÖK
  • 1. MALZEME TOPLAMA
  • 2. İŞLEMDEN GEÇİRME
  • 3. LAPALAŞTIRMA
  • 4. KOTLU MALZEME VE HAVALANDIRMA
  • 5. FIRINLAMA
  • FORMLARINA GÖRE MÜREKKEP TABLALARI
  • GEOMETRİK - SU, XING
  • HAYVAN FORMLU - BİTKİ FORMLU
  • ISITMALI - CHAO SHOU
  • MÜREKKEP TABLASININ BÖLGELERİ - YAN CHI - YAN GANG - YAN BIAN - YAN BEI - YAN TANG - YAN E - YAN CE
  • DÖRT BÜYÜK YAN
  • TANG DÖNEMİ - KIRMIZI DAMARLI TAŞ
  • TAOHE MÜREKKEP TABLASI - SONG
  • DUAN MÜREKKEP TABLASI - TANG
  • SHE MÜREKKEP TABLASI - TANG
  • RESMİN DÖRT AŞAMASI
  • GUO - ÇİZGİSEL ALT YAPI
  • CUN - ÇATLAK DOKUSU
  • CA - SIYIRMA, SIVAMA
  • DIAN - NOKTA TUŞLAR
  • DÖRT CENTİLMEN
  • KASIMPATI - KEÇİ
  • BAMBU - TEKNE
  • SÜS ERİĞİ - AĞAÇ
  • ORKİDE - DOSTLUK SEMBOLÜ - KUŞLAR
  • DÖRT HAYVAN
  • SİYAH KAPLUMBAĞA - KUZEY
  • KIRMIZI ANKA - GÜNEY
  • BEYAZ KAPLAN - BATI
  • YEŞİL EJDER - DOĞU
  • DÖRT GÜZEL
  • XI SHI MÖ 465 - 520
  • WANG ZHAOJUN MÖ 206 - MS 58
  • DIAO CHAN
  • YANG GUIFEI 719 - 756
  • DÖRT BÜYÜK AŞK
  • KELEBEK AŞIKLAR ZHU VE LIANG
  • BAYAN MENG JIANG ÇİN SEDDİNİN ÇÖKÜŞÜ
  • BEYAZ YILAN EFSANESİ
  • DOKUMACI KIZ VE ÇOBAN
  • DÖRT RAHİP RESSAM
  • BADA SHANREN, DOĞADAN RESİMLER
  • DAMON HONGREN
  • KUN CAN
  • SHI TAO
  • KÜLTÜR DEVRİMİ
  • 1966 - 1976 YILLARI ARASINDA OLDU.
  • HEDEF DÖRT ESKİYİ İMHA ETMEKTİ.
  • 1. ESKİ GELENEKLERİ
  • 2. ESKİ KÜLTÜRÜ
  • 3. ESKİ ALIŞKANLIKLARI
  • 4. ESKİ DÜŞÜNCELER
  • DÖRTLÜ ÇETE
  • YAO WENYUAN
  • JIANG QUING
  • ZHAG CHUNQIAD
  • WANG HONGWEN
  • DÖRT EN PAHALI
  • ZEN BIANZHON
  • Y'NİN MEZARINDAN ÇIKAN ZİLLER


                      20 KASIM 2018 TARİHLİ UZAKDOĞU SANATI DERS NOTU


  • UZAKDOĞU SANATI ÇİN TEMELLİDİR SONRA JAPONYA VE KORE'YE SIÇRAMIŞTIR. ÇİN VE JAPONYA ÇOK ETKİNDİR.
  • COĞRAFİ VE İKLİM ÖZELLİKLER KÜLTÜR VE SANATDA ÖNEMLİDİR. COĞRAFİ AÇIDAN DAHA KAPALI OLMASI SANAT VE KÜLTÜRÜ YANSIYOR.
  • KÜLTÜR VE SANATA ETKİ EDEN ETMENLER
  • 1. DÜŞÜNCE VE İNANÇ SİSTEMİ
  • 2. COĞRAFYA VE İKLİM
  • 3. TOPLUMSAL YAPI
  • 4. EKONOMİ VE TİCARET ( İPEK YOLU )
  • 5. GELENEKSEL KÜLTÜRDE SÜREKLİLİK
  • AYNI YERDE OLMALARINDAN DOLAYI SÜREKLİLİK 
  • İNANÇ VE DÜŞÜNCE SİSTEMİ : ÇİN'İN DOĞUSU 3 DİNİN HARMANLANDIĞI BUDİZM, TAOİZM, KONFÜÇYÜS
  • JAPONYA'DA ŞİNTOİZM, KORE'YE AİT BİR ŞAMANİZM
  • BUDİZM: YAŞAM ÇEMBERİ, YAŞAM DÖNGÜSÜ, TANRI VEYA TANRIÇA İNANIRLIĞI ÜZERİNE TEMELLENMEMİŞTİR.
  • SIDDHARTHA GAUTAMA'NIN BİLGELİĞİ VE ÖĞRETİLERİ ÜZERİNE TEMELLENMİŞTİR. İKİ TÜRÜ VARDIR. MAHAYANA VE HIRAYANA
  • ACI ÇEKTİREN YAŞAM DÖNGÜSÜNDEN KURTULUP, KİŞİSEL AYDINLANMA ÇABASI
  • BAZI MEZHEPLER BUDA'YI KOZMİK OLUŞUM OLARAK KABUL EDER. ( TAO İLE KARIŞIM ZEN BUDİZMİ )
  • JAPONYA, ÇİN, VİETNAM, TAYLAND, MYANMAR, GÜNEY SRİ LANKA HALK ARASINDA İÇSELLEŞMİŞ DEĞİL POPÜLİST BİR YAKLAŞIM VAR. ÇİN NÜFUSUNUN ÇOĞU ATEİST. HRİSTİYANLIK ÇİN'DE ESKİ ZAMANLARDA VAR.
  • GANDAR-MATURA BÖLGESİNDE SEMBOLLER BURADAN YAYILDI. BUDİZM İLE İLGİLİ İKONALAR ÜRETİYOR. KANİŞKA İLE KUTSAL METİNLER İLE YAYILIR.
  • GANDHARA, MAHAYANA
  • TİBET KÜLTÜR SANAT FARKLIDIR. HER İKİ TARAFTAN GİDEN METİNLERDE FARKLILIK OLUŞUYOR. BUDA FİGÜRÜ FARKLIDIR. JAPONYA İLE TİBET KENDİ DEĞERLERİ İLE HARMANLANIYOR.
  • GANDARI BUDİST METİNLER, MS 1
  • BEYAZ AT TAPINAĞI, LUOYANG MS 68
  • ÇOK YAKIN BÖLGEDE SAONI TAPINAĞI
  • BUDİZM ÇOĞU DÖNEMDE YÖNETİMLE BİRLİKTE HAREKET ETMİŞTİR.
  • TAOİZM : ZAMAN İÇİNDE LİDERLER TANRILAŞTIRILIYOR. KUTSAL METİNLER SEMAVİ DİNLER İLE BİR ORTAK YÖN
  • ÇİN'İN YEREL DÜŞÜNCE SİSTEMİDİR.
  • LAO ZI TARAFINDAN MÖ 6 YY'DA ORTAYA KONULDU.
  • TAOİZM'İN ESKİ METİNLERİ DAO DE JING'IN ANLAMI DAO (YARATICI İLKE), DE (İNSAN ERDEMİ) JING (YAZIT)
  • TAO EVRENİN DÜZENİDİR.
  • DIŞ DÜNYADAKİ NESNELER BİZATİHİ (GERÇEKLİĞİ BİLİNMEYEN SEZGİSEL)
  • RUHBAN SINIFI DİNİ LİDERLE OLUŞU
  • QINGYANG SARAYI, CHENGDU DÖNEMİ
  • DIŞARIDAN MİMARİ AYNI İÇİNDE FARKLI
  • KONFÜÇYUSCULUK : ÇİN'İN YEREL DÜŞÜNCE SİSTEMİ
  • KUNG FUZI TARAFINDAN 6.YY'DA KURULDU.
  • GÖK, YER VE ATALARA TAPILIR.
  • TOPLUM VE DEVLETİN MUTLULUĞU İÇİN TAVSİYEDE BULUNUR.
  • BİREYİN ERDEMİ MERKEZLİDİR.
  • WU JING (BEŞ KLASİK) EN ÖNEMLİ METİNLERDİR.
  • KONFÜÇYUS TAPINAKLARI
  • ÇİN COĞRAFYASI
  • İKİ ÖNEMLİ NEHRİ
  • HUANG HE - YANGTZE ARASINA YERLEŞMİŞLER.
  • TARIM-SULAMA KANALLARI YÜKSELTİLİR. MS 2.YY
  • ŞU ANDA YUKARISI BUĞDAY AŞAĞISI PİRİNÇ 1/3 ÇÖL TAKLIMAKAN
  • TAKLIMAKAN ÇÖL KUZEYİ VEYA GÜNEYİ ÇIKIŞ KOŞGER
  • KUZEY MOĞOL TÜRKLERİ SALDIRILARI - GÜNEY AÇLIK
  • KÜLTÜR İÇE KAPALI
  • ÇİN RESMİNDE DAĞLIK RESİMLER ÇOK ÖNEMLİ
  • HUAN JAN - RESSAMLARI DAĞ RESMİ YAPIYOR
  • HİBRİT TARIM BURADAN ÇIKMIŞTIR.
  • SU İLE NEHRİ YÖNLENDİREREK EVLERİN BAHÇELERİ İÇİNDEN SEN SHU ( DAĞ VE SU RESMİ BOŞLUK TANIMLAYAN) BİR ŞEKLE DÖNÜYOR.
  • YAPAY GÖLETLER, YAPAY KANALLAR
  • SU, ÖDÜNÇ MANZARA ALMA ANLAMINA GELİYOR. ÇÜNKÜ YANSIMA VAR.
  • GOBİ ÇÖLÜ, TAKLIMAKAN GELİYOR.
  • CHUN XIA GIU DONG MEVSİMLER
  • ÇİN'İN BÖLGESEL İKLİM ÖZELLİKLERİ ALP SOĞUĞU, KITASAL İKLİM, MUSON İKLİM, ALT TROPİKAL BÖLGE MUSON İKLİMİ,
  • BİTKİ ÖRTÜSÜ SANATA VE KÜLTÜRE KONU OLARAK GİRMİŞ.
  • SÜS ERİĞİ AĞACI ÇOK ÖNEMLİ RESİMDE, JAPONYA DA SAKURA KİRAZAĞACI OLUYOR. BUNLAR BU İKLİMDE YETİŞEN AĞAÇ SANATA YANSIMIŞ.
  • KIŞ KUZEY ÇİN -40,-50 BURADA BUZ HEYKEL KENTİ OLUŞTURULUYOR. ÇİN'DE YAŞAYAN 56 MİLLİYET
  • ESKİ ÇİN EKONOMİSİ VE TİCARET
  • KARA VE DENİZ İPEK YOLU
  • İLK TARIM TOPLUMLARI
  • GELENEKSEL ÜRETİM BİÇİMİ
  • MODERN END
  • İPEK YOLU
  • YAZI KÜLTÜRÜ ÇOK ÖNEMLİ ÇOK BELGEYE SAHİPLER
  • %87 Sİ GELENEKSEL SANATA BAĞLI  KALİGRAFİ 4000 KARAKTERİ BİLMENİZ GEREKLİ
  • ÇİN'İN YENİ YIL KUTLAMALARI
  • FENER BAYRAMI EJDER, ATALARA TAPINMA, ÖLÜLER BAYRAMI CIN MIN JE
  • ÖLÜLER İÇİN PARA, ARABA NEYSE ONU YAKIYORLAR.
  • ŞİNTOİZM :
  • ÇİN'DE YOK JAPONYA DA
  • YEREL DİNDİR.
  • MÖ 4-5 YY KURUCU BİLİNMİYOR
  • SHIN TANTI TO TAO'DAN GELİR
  • YOL YANİ TANRININ YOLU ANLAMINA GELİR.
  • ANİMİZM DOĞADA
  • PAGANİZM
  • YAZITLAR
  • ZEN BUDİZMİ :
  • EN İYİ BAHÇELER KYOTO'DA, JAPONLARIN KENDİLERİNE HAS ZEN BAHÇESİ VARDIR.
  • SAKODA XIENTEGANG TAPINAĞI
  • KONFÜÇYUS TAPINAĞI
  • JAPONYA COĞRAFYASI %70 DAĞLIKTIR. 
  • FUJİ DAĞI
  • RIKICHU DOĞAL PARKI
  • KAWACHI FUJI BAHÇESİ
  • BONZAİ AĞAÇLARI
  • SAKURA, HİNTONO
  • İMPARATORLUK SARAYI
  • GÜMÜŞ TAPINAĞI KYOTO
  • JAPONYA HOMOJEN BİR TOPLUM
  • KAPALI ADA KÜLTÜRÜ
  • AYNI DİL KÜLTÜR PAYLAŞIMI
  • ETNİK MİLLİYET YOK DENECEK KADAR AZDIR.%98,5 JAPON
  • 17.YY JAPON TİCARET YOLU
  • HİRAGANO - KATAKANA
  • KORE ŞAMANİZMİ
  • KÖKENİ MÖ 5000'Lİ YILLAR
  • ORTA ASYA KAYNAKLI
  • ŞAMANİZM TEMELİ GÖK TANRI
  • ŞAMANİZM DİN ADAMI BABADAN OĞULA GEÇİYOR
  • KUTSAL METİN İNANÇ VE İBADET GİBİ ÖZELLİKLER YOK
  • SORAK DAĞI
  • BAEKDU DAĞI
  • SEONGSON, ILCHULBONG JEJU ADALARI
  • JEJU ADASI
  • GYMNYEONG
  • GYEONGBOK SARAYI
  • ESKİ DÖNEM KORE EKONOMİSİ
  • PARA AĞAÇ KIRARAK VERİYORSUNUZ
  • İPEK YOLU BAĞLANTI
  • DENİZ TİCARETİ, BALIKÇILIK, TARIM TOPLUMU
  • %97 KORELİ - JAPON, ABD, HAN ÇİNLİSİ
  • %43 BUDİZM %34,5 PROTESTAN %20,6 KATOLİK
                         27 KASIM 2018 TARİHLİ UZAKDOĞU SANATI DERS NOTU


  • ON KELİMEDE ÇİN
  • MADE IN CHINA
  • ESNEKLİK
  • LİDER
  • YAZMAK
  • SÜREKLİLİK
  • YÜZ
  • TAKLİT
  • RİTÜEL
  • DÖRT DEĞERLİ ŞEY
  • GENİŞLİK-BÜYÜKLÜK
  • GELENEKSEL ÇİN RESMİ
  • YUAN HANEDANI (1279-1368)
  • MOĞOL HAKİMİYETİ
  • WEN REN 
  • WEN RENLER İN BÜROKRATLIĞI REDDETMESİ
  • PASİFİST SANATÇILAR
  • ÜÇ DİN BİRLİKTELİĞİ
  • TAOİZM ZİRVEDE
  • TAPINAK DUVAR RESİMLERİNDE PATLAMA ÇOK SAYIDA
  • MÜNZEVİ RESSAMLAR
  • IŞIKLI VERMİLYON MANZARASI
  • SARAY AKADEMİSİ KALKIYOR.
  • TAPINAKLAR 
  • ÇİÇEK KUŞ RESİMLERİ
  • GÜNEYİN DÖRT BÜYÜK MANZARACISI
  • NIZAN-WUZHEN-HUANG GONGWANG-WANG MENG
  • ÇOK ODAKLI
  • İÇ BÜKEY VE DIŞ BÜKEYLE ÖNE VE ARKAYA GETİREBİLİR
                  25 ARALIK 2018 TARİHLİ UZAKDOĞU SANATI DERS NOTU


  • Gandra dan Çin'e girişte Uygur özerk bölgesinde budist sanatın ilk Çin'e girişinden bahsettik. Çin'e ilk başlatan Kuzey Wei Toba Türklerinden bahsettik. Yönetimi ele geçiriyor ve azınlık olarak yönetmeye başlıyor. Budizmi kabulleniyorlar. Budizmi aynı zamanda kullanıyorlar. Yönetim dünyaya gönderilmiş Buda olarak kabul görürüyor. Budist ruhban sınıfı tarafından tahakkata? olarak görülüyor. Hem Buda hem de imparator olarak kabul görüyor.
  • Yatay eksende dikey eksende karşılaştırmalı olarak Budizmin yayılmasına değerlendireceğiz. Yatay eksen Uygur bölgesinden içeriye doğru girerken bir üslup değişmesine uğruyor. Yani Çinlileşiyor Gandara üslubu Kuzey Wei'nin geliştirmesiyle Budist sanatta Çinlileşme sürecine giriyor. Yatay eksende bir çinlileşme süreci oluyor.
  • Dikey eksende kuzeyden güneye indiğimizde de Kuzey Budizmi ile Güney Budizmi arasındaki dönemsel farklılıkları incelemiş olacağız. Yani iki üslup oluşuyor. Birincisi Çinlileşme ikincisi Çinlileştikten sonra Kuzey ve Güney arasındaki sanat farklılığını inceleyeceğiz.
  • Yatay eksende uslüp farklılığı nasıl olduğu Kuzey Wei yukarıdan gelmesi ile birçok imparator Datona? oradan Doğyana? nüfusları aktarıyor. Gansu? Dunhang bölgesinde mağara tapınakları var. Gansu bölgesinde ilerledikçe Budist siteler var. Budist sanata etki etmiş 3 önemli imparator var. Tuobo Gui (386-409)  birincisi kabulleniyor, ruhban sınıfınıda yanına çekiyor. Birde anti Budist akım gelişiyor. Tuoba Tao (424-452) taoist oluyor. Danışmanın etkisiyle. Tapınakları yıkıyor. Sonra Tuobo Jun (452-465) tekrar Budist sanata hız veriliyor. Heykeller yapılıyor. Heykeller daha önceki 5 imparatorun portreleri Buda portresi olarak yapılıyor. Budizm daha da ileriye gidiyor. Bu dönemde binlerce tapınak. Onbinlerce din adamı ruhban sınıfı devlet tarafından destekleniyor. Tuobo Türklerinin kendi arasında çatışmalar çıkıyor. Çinlileşmekten dolayı. Batı Wei - Doğu Wei olarak ikiye ayrılıyor. 
  • Birçok aile başkent Datong'a? zorunlu göç veya bir şekilde kültürel başken old. için oraya yol alıyor. 39-40 bin ailenin gitmesi ile oradaki Budist sanatı ileriye taşıyor. Bu sanatçıların örgütlenmesi beşli sistemdir.1. Dulio (dushi, dujang) art direktör. 2. Boshi, uzman 3. Shi, Usta 4. Jiang, Kalfa 5. Sheng, Çırak. Çok erken bu örgütlenme başlamış. Üç önemli isimden birisi mağara resimlerinde Mogao da duvar resimlerinde nasıl bir iş örgütlemesi yaptığını gösteren resimler var.
  • Mağara tapınakları önceden nasıl yapılacağını tespit ediyor. Eğimli olarak yukarıdan aşağıya çökme riskini kaldırmak için içerisine kaba sıva sonra ince sıva yapılıyor. Sonra Dushi'nin gözetimde duvar resimleri yapılıyor. Heykeltraşlar iki grup var. Taş kumtaşı ise heykeller oyularak uygun değilse önce ahşap iskelet sonra saman ile sarılıyor sonra kil ile bezeniyor ince sıva ve üzeri boyanıyor. Pigment malayit yeşili ile azurit mavisi vermilyon çok kullanılıyor. İçerisinde kurşun olduğu için zamanla kararıyor. Özellikle Kuzey Wei de yapılanların siyahlaştığı ya da renklerin solduğunu görüyoruz.
  • Mogao ( Boğaz Tapınağı) Dunhang mağaraları, Binginsi, Mai Che şan Çinyan Pinyan Gansu koridorunda dikkate alınacak beş tane Budist sitedir.
  • Dunyang ın en önemli üç sitesi bunlar Mogao, 735 mağara, 2000 heykel, 45.000 m2 duvar resmi (439-535) Kuzey Wei sanatı dünyanın en önemli budist sanat merkezlerinden bir tanesi Kuzey Wei ile burada budist sanat oluşmaya başlıyor. Bu mağaraların 11'i açık.














1 yorum:

  1. İyi günler uzak doğu ile ilgili ders notları çok faydalı ve yararlı daha detaylı kitap ve kaynak önerisi nasıl alabilirim şimden teşekkürler

    YanıtlaSil